fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Korneo BLOG

Korneo BLOG - Jeste li "vlasnik" malog genijalca
10 ruj 2012

Jeste li "vlasnik" malog genijalca

  • Zvjezdana Jaić, odgajateljica - Stručnjak za rad s potencijalno darovitom djecom predškolske dobi, Kabinet za razvojnu podršku "Korneo"
Prije 14 dana uveli smo vas u temu o darovitoj djeci. Kako bi vam olakšali prepoznavanje "malih genijalaca“, ovaj puta želimo vas upoznati s potencijalnim osobinama koje se često pojavljuju kod darovite djece.


Darovito dijete ima:

NAPREDNU INTELEKTUALNU SPOSOBNOST

  • lako razumije nove ideje, samostalno dolazi do njih te ih primjenjuje na nov i zanimljiv način
  • lako pamti, ima izvanredno pamćenje ("Tata, obećao si!“)
  • uživa u izazovnim igrama i stvaranju planova po sistemu – što složenije, to bolje
  • voli biti u društvu starije djece
  • uživa u knigama, igrama i aktivnostima koje su zanmljivije starijoj djeci
  • zanimaju ga mnoge stvari za koje njegovi vršnjaci ne pokazuju interes

VERBALNO UMIJEĆE

  • dijete koje je rano progovorilo i preskočilo period gramatičkih pogrešaka kroz koji prolazi većina male djece i izgovara riječi pravilno od početka
  • brzo razvija bogat i napredan vokabular
  • koristi složene rečenične strukture
  • izmišlja i razrađuje priče u detalje
  • lako pamti pjesme i priče i uživa u recitiranju
  • primijeti ako preskočite dio priče dok mu čitate
  • rano počinje čitati
  • uživa u igri riječima i izmišlja nove
  • lako opisuje događaje

Primjer: Hrvoje je s dvije godine rastavljao riječi na slogove: au-to-bus, ro-mo-bil... i to mu je bila vrlo zanimljiva igra. 

IZRAŽENU ZNATIŽELJU

  • stalno postavljaju mnoga pitanja
  • žele znati o apstraktnim pojmovima kao što su prostor, pravda, vrijeme, ljubav...

Primjer: Hrvoje (tri godine), sjedeći na plaži, pita: "Što je to obzor?“

  • pozorno slušaju i obrađuju odgovore, često sami ponavljaju rečenice
  • brzo prelaze s jednog interesa na drugi
  • uživaju radeći mnoge stvari i isprobavajući nove
  • imaju širok raspon interesa

KREATIVNOST

  • uživaju u glumi i igranju "putovanja“
  • upotrebljavaju materijale na nov i neobičan način
  • vole nove i luckaste ideje

Primjer: Jedan dan Ivan (četiri godine) je uzeo vunu i s njom povezao stolice u grupi, potom je pozvao prijatelje da se provlače kroz labirint.

  • osmišljavaju kretivne načine rješavanja problema
  • izmišljaju nove priče na temelju poznatih, smišljaju nove završetke
  • stvaraju komplicirane zadatke i igre

Primjer: Marko (šest godina) ispunio je cijelu stranicu malim labirintima. 

PUNO ENERGIJE

  • aktivni su dok ne padnu s nogu, trebaju stalnu stimulaciju
  • puno se kreću, osim kada su koncentrirani na ono što ih zanima
  • tijelo i duh su im nemirni

KONCENTRIRANOST, STRAST, INTENZIVNU NARAV

  • udubi se u aktivnost kojom se bavi tako da nije svjesno ničeg drugog
  • voli rastavljati i sastavljati stvari
  • može se koncentrirati na dvije ili više stvari istovremeno
  • vrlo su uporni
  • ignoriraju bilo kakvo ometanje

LOGIČNO RAZMIŠLJANJE

  • uživa u brojenju i mjerenju
  • vole puzzle
  • bolje se osjeća u organiziranom i uređenom okruženju
  • ima snažne i uvjerljive argumente za sve
  • razumije uzork i posljedicu
  • želi znati razloge postavljenih pravila

OSJETLJIVOST

  • osjeća jače i više
  • ima razvijenu empatiju u ranijoj dobi
  • brzo prepoznaje emocije u drugih ljudi
  • brine se o drugim ljudima i okolišu
  • uživa i reagira na lijepo

Primjer: Hrvoje (tri i pol godine), kupa se u moru i kaže: "Kako nas more miluje!“

  • osjeća emocionalnu povezanost sa životinjama
  • emocionalno reagira na glazbu

OSJEĆAJ ZA HUMOR

  • voli se smijati i izmišljati šale i zagonetke
  • razumije i uživa u igri riječima
  • glasno se smije svojim šalama i igrama riječima

Da bi za dijete rekli da je nadareno ono ne mora zadovoljiti sve nabrojane osobine. One nam okvirno daju smjernice na temelju kojih možemo prepoznati nadareno dijete. Detekcija nadarenog djeteta, a potom i dodatna stimulacija njegovog razvoja od izuzetnog je značaja. To je način kako spriječiti brojne konfliktne situacije koje se mogu pojaviti između djeteta, njegovih vršnjaka i okoline u kojoj boravi svakodnevno. Darovita djeca trebaju podršku, potporu, razumijevanje i ohrabrenje roditelja i starijih, a njihove sposobnosti naprednu i poticajnu sredinu kako bi se mogle realizirati.

Komentari